We‘ll be Home soon, single-channel video, colour, sound, 5:41 min l 2022.





korean below


          The homing instinct is the animal instinct to return home after traveling great distances. It has been an unwavering primitive desire during millions of years of evolution. Its meaning always includes a 'place' to return to and an 'action' to go back to. In the absence of a place, this desire remains in a state of dissatisfaction. This is more pronounced for immigrants, especially those who have experienced disconnection from their homes. For them, home is a psychological concept that exists only in their minds. By placing the objects or memories they brought from their country, they attempt to regard their residence as their home.

          The belongings of Korean “guest workers” who were dispatched to Germany in the 1960s and 1970s are scanned in 3D and placed in a virtual world. The longing and desire for return stemming from their kind of homing instinct that could probably never be fulfilled, their experience and emotions, and the endless attempts to build a home are floating in virtuality. Today, this could also be a story about us who have experienced leaving home for our own reasons.


Exhibition view <Drifting home, House without words>, AKA, Kassel, Germany
photo by Soyoung Yang



          귀소 본능은 먼 거리를 여행한 후 집으로 돌아가려는 원초적 본능이다. 그것은 동물의 수백만 년의 진화과정 동안 흔들리지 않는 원시적인 욕망이었다. 이는 항상 돌아갈 ‘장소’와 돌아가는 ‘행동’으로 이루어지는데, 이 과정에서 ‘장소’를 잃은 경우 욕망은 충족되지 못한 채 불만의 상태로 남게 된다. 이러한 상태는 이민자들, 특히 고향으로부터의 단절을 겪은 사람들에게 두드러지게 나타난다. 그들에게 고향은 마음속에만 존재하는 정신적인 개념이 된다. 그들은 이주했을 당시 가져온 물건들 혹은 기억을 영원의 공간에 자리를 찾아 둠으로써 그들의 새로운 집을 고향으로 느끼길 시도한다.

          1960~70년대 독일로 파견된 한국인 '손님 노동자'의 소지품이 3D로 스캔되어 가상세계에 배치되었다. 아마도 결코 완전히 충족되지 못할 욕구와 그에 따른 경험과 감정, 그럼에도 집을 짓는 끝임없는 시도가 가상세계 속에 부유한다. 오늘날, 이것은 또한 개인의 이유로 집을 떠난 경험이 있는 우리들의 이야기가 될 수 있다. 




Directed by Soyoung Yang
Script written by Soyoung Yang, Haerim Oh
3D Animated by Soyoung Yang
Sound designed by Haerim Oh




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